Bestandsformaten

Ons promotie materiaal is in verschillende bestandsformaten te downloaden.

Samengevat probeer eerst SVG te gebruiken als dat niet lukt PDF, EMF, EPS, en als laatste PNG.
Voor druk werk gebruik Vector bestand bijvoorbeeld SVG Word, PowerPoint Gebruik = EMF

Er zijn grootte verschillen en het is dan ook belangrijk om de verschillen tussen de bestandsformaten te weten voor u ze gaat gebruiken.

Er bestaan 3 verschillende type manieren dat we afbeeldingen kunnen opslaan en gebruiken*.

Lossy, Lossless en Vectoren.

Lossy

vergelijking Lossy

LossLess

vergelijking Lossless

Vector

vergelijking Vector

 

Lossy
Lossy bestandsformaten zijn bijvoorbeeld JPEG, JPG maar kunnen ook opgeslagen worden in een PDF of TIFF bestand.
Het Lossy bestandsformaat is speciaal gemaakt voor foto's. Foto's hebben de eigenschap dat ze veel kleur, schaduwen en patronen bevatten. Om dit op te slaan of over het internet te kunnen verspreiden is het handig om foto's te kunnen opslaan in een klein bestand. Bij Lossy bestandsformaten heeft men er voor gekozen om de foto zo aan te passen dat de meeste mensen het niet zien maar dat het bestand welk kleiner wordt. Helaas verliest een Lossy formaat scherpe randen waardoor je korrelige lijnen krijgt, voor foto's is dit niet erg maar gebruik dus geen Lossy voor logo's.

Lossless
Lossless bestandsformaten zijn bijvoorbeeld GIF, PNG, BMP,  maar kunnen ook opgeslagen worden in een PDF of TIFF bestand.
Lossless bestanden zijn gemaakt voor beeldschermen en slaan letterlijk elk beeld puntje op en welke kleur dat puntje moet zijn. Het grootte voordeel van Lossless tegen over Lossy is dat je geen kwaliteit verlies hebt en dus relatief schone randen en lijnen hebt. Daar tegen over staat dat het bestand dus op een andere manier opgeslagen moet worden als het om een foto gaat wordt het bestand dus vele male groter. Logo's in Clipart zijn daarin tegen prima op te slaan in Lossless formaat. Maar voor logo's en Clipart is er nog een beter alternative namelijk Vectoren.Vectoren
Vector bestanden zijn bijvoorbeeld SVG, WMF, EMF, EPS maar kunnen ook opgeslagen worden in een PDF formaat.
Vector bestanden zijn ontworpen om altijd 100% scherp weergegeven te kunnen worden. Vectoren bestaan dan ook uit allemaal wiskundige figuren waardoor je nooit pixels kan zien en oneindig kan in/uitzoomen. Omdat vector bestanden uit wiskundige figuren bestaan i.p.v. pixels kan je dus foto's ook niet opslaan in vectoren. Logo's daar in tegen zijn vaak van mooie ronde bochten groot en klein in 1 kleur of verloop van kleur, dat is dan wel weer heel goed te maken in vectoren. Let op een Pixel bestand kan je NIET één op één over zetten in een vector bestand dit vraagt altijd handmatig werk, er zijn wel tool die de grootte vlakken over kunnen zet in vectoren maar voor een echt goed vectoren bestand moet je handmatig alle hoeken en bochten controleren. Heb je dus ooit een vectoren bestand gemaakt/laten maken verlies deze dan niet!

*Overige beeld formaten.
Raw foto formaat is een bestandsformaat die speciaal voor camera's is bedacht. Dit formaat moet alles opslaan wat de camera vast legt tijdens het maken van de foto. Dit houd in dat je een bestand heb die alleen speciaal voor die camera gemaakt is. En bevat extra licht informatie en het beeld zonder lens correctie in een lossless formaat. Of te wel de foto ziet er zeer onnatuurlijk uit omdat hij niet verbeterd is. Dat heeft als voordeel dat je dit zelf kan doen, maar als je dat niet doet heb je dus een veel lelijkere foto dan de standaard JPG bestanden.
Verder heb je de bewerkbare bestands formaten van de foto/afbeelding software. Deze slaan afhankelijk van de bron op in Lossless of/en vectoren. Verder hebben ze de mogelijkheid bijvoorbeeld tekst achteraf aan te passen of extra beeld lagen te maken die zichtbaar of verborgen zijn. Deze bestanden zijn vaak zeer groot en niet makkelijk te openen voor mensen die de bewerksoftware niet hebben. Het wordt dan ook aangeraden te exporteren naar één van de andere formaten. Kies hier bij voor een bestandsformaat die geschikt is voor het doel waar de afbeelding gebruikt gaat worden.

3D printbare formaten.
3D printers werken met 3D objecten deze bestaan uit vectoren maar dan dus met een 3de dementie. Bij 3D objecten heb je ook weer 2 doel groepen de 3D ontwerpen die voor de Film/Game wereld gemaakt zijn en de 3D objecten die gemaakt zijn om in de echte wereld functioneel moet zijn. Bij de Game/Film wereld moet het 3D ontwerp er alleen goed uit zien van de kanten dat je het object ziet. Vaak zijn die objecten dan ook helemaal niet aan de achter/onderkant ontworpen. Dat levert natuurlijk problemen op als je deze zou willen printen in een 3D printer want die moet wel weten wat daar achter gebeurt. Dit houd vaak in dat als iets ontworpen moet worden voor 3D printers dat het object bijna volledig opnieuw gemaakt moet worden waarbij hij dus compleet moet zijn en zonder fouten.
STL is een bestandsformaat die het populairst is onder printbare 3d ontwerpen. Dit formaat heeft wel als nadeel dat er geen kleur en materiaal eigenschappen in opgeslagen kunnen worden deze moeten dus apart gemeld worden vaak in een los tekst bestandje of op de website waar het bestand te vinden was.